2022-02-15

Skynda på, för nu ska bilen gå.




 

4 kommentarer:

  1. Jag anar att uttrycket "göra en karusell" på något vis är dubbeltydigt. Vill du förklara för mig vad uttrycket kan betyda, så att jag förstår vari humorn ligger. Är det något som har med TikTok att göra? Förklara för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en tv-serie som heter Frusna Vägar där man får följa bärgare under sina arbetspass.

      Jag har visserligen inte sett själva serien som sådan, men reklam för den.
      En av bärgarna säger att personen gjort en riktig karusell. Att bilen som ligger i diket farit runt ordentligt, så som man åker runt i en karusell.

      Men, det som dök upp i mitt huvud var just en karusell som den ovan. (Även om jag förstod att han menade att bilen farit runt.)
      Så, skämtet bygger på en verklig kommentar.

      Radera
    2. Jaha, då förstår jag. :)

      Och ja, då blir det hela rätt roligt. Även jag erhåller en liknande bild i min hjärna nu när jag ser kopplingen och vet hur du har tänkt.

      Rent allmänt vill jag dock ge dig rådet att göra humorknorren i dina tecknade strippar så lättbegriplig som möjligt.

      Glöm inte bort att humorstrippar i första hand, iaf i normalfallet, är till för att få läsaren/konsumenten att dra på smilbandet, inte att börja fundera över vad det är för poäng/humorknorr tecknaren åsyftar men som jag inte kunnat/lyckats uppfatta här och nu efter att ha tagit del av humorstrippen i fråga.

      För övrigt vill jag berömma dig för din teckningsstil i denna stripp. Du har stor talang att rita/teckna. Men ibland väljer du lite alltför surrealistiska figurer och motiv (men alltså inte i just denna stripp)

      Förvisso har den sortens mindre realistiska teckningar också en publik. Men min övertygelse är, att ju större realism som figurerna och miljön i en seriestripp utstrålar, desto fler läsare/följare kommer sannolikt att tycka om serien och uppskatta dess handling.

      Inte för inte är serietecknaren Lee Falk, med serier som Fantomen och Mandrake, mycket uppskattad av mig. Hur är det, Svarte Grim: Anser du också att Lee Falk var en stor serietecknare?


      Radera
    3. Jag måste säga att jag finner det lite intressant.
      Det var ett skämt jag skulle förstå att aspergare skulle ha svårt med, då de använder sig av en allegori.
      Att slå/göra en karusell är inte så ovanligt när det kommer till bilar.
      Bärgningsbilen och snön i bakgrunden påvisar att vi har med en förmodad bilolycka att göra. Så kallad slutning. Vilket också autister kan ha svårt med.

      Det har hänt att jag frågat olika personer om mängden text som bör vara med för att få balans mellan begriplig, rolig, och att det inte blir övertydligt.
      Sedan är det ju så att man aldrig kan göra alla till freds.
      Jag vet etablerade serier som har skämtet i ruta två, eller tre, men ändå envisas med att ha fyra rutor, eller ingen direkt poäng alls. Även de som placerar pratbubblorna i fel ordning.

      Jag kan gilla surrealism, och fått inspiration från andra serier till det. Men, det får inte bli på bekostnad av skämten i fråga. Naturligtvis kan det ju råda delade meningar om den saken. Här behövde jag vara tydlig, det vill säga, bärgarbil med igenkänningsbara färger (Även om en del detaljer inte är med) snö och en karusell.

      När det kommer till Fantomen så har jag inte läst speciellt mycket, och den har haft många olika tecknare. Just Lee Falk fick jag Googla på. Det är en typisk amerikansk seriestil vi kan se på sådana som Stålmannen och liknande.
      Det är lite svårt för mig att avgöra bara så där hur bra han är. Kompetent vad jag kan se.

      Hal Fosters Prins Valiant är en jag är uppvuxen med, och jag gillar hans stil.
      Men det finns många bra tecknare var av några inspirerat mig till seriens stil. De andra inte för att de varit dåliga, utan just för hur jag vill ha det. Då kanske inte Hal Fosters stil passar.

      Radera